Viktig å kontakte tannlege hvis du har tannbyll

Alle kan få tannbyll. En tannbyll er en infisert lomme av puss i munnen ved roten av en tann eller i vevet omkring. Det kan være svært smertefullt og ubehandlet kan det gi store helseproblemer.

Det er ikke bare dårlig munnhelse som kan forårsake tannbyller, også skade på en tann eller en visdomstann som ikke kommer helt opp, kan forårsake denne tilstanden.

Derfor er det viktig å ta kontakt med tannlege så raskt som mulig om du mistenker at du har en tannbyll.

Hvordan oppstår tannbyller?
Tannbyller oppstår på grunn av en bakterieinfeksjon i tenner eller vevet omkring. Det er tre typer:

• I tannkjøtt som dekker en tann: Ansamlinger av puss kan oppstå i tannkjøttet som dekker en tann når den ikke bryter gjennom tannkjøttet, slik det gjerne er ved visdomstenner. Man får kanskje ikke rengjort ordentlig og dermed kan bakterier angripe og forårsake en infeksjon.
  • Tannkjøttbetennelse: Det kan også oppstå en tannbyll på grunn av langt kommet tannkjøttbetennelse. Bakterier har etablert seg under overflaten av tannkjøttet og forårsaket ødeleggelser på både bein og vev, noe som igjen legger grunnlaget for utviklingen av en tannbyll.
  • Ved roten på en tann: Den vanligste formen av tannbyll forårsakes av en infeksjon inne i den myke delen av tannen, der dette dør og det forårsaker en tannbyll. Dette kan også skje hvis en tann blir skadet og sprekker.
Tannbyll. Bilde hentet fra Helsenorge.no

En tannbyll forårsaker gjerne en kontinuerlig gnagende eller bankende smerte. Noen beskriver den også som ilende eller skarp. Flere får også rødhet hevelse før smerten kommer, gjerne hvis tannbyllen sitter langsmed tennene. Andre symptomer kan være feber, vond smak i munnen eller at tannen blir følsom ovenfor varm eller kald mat og drikke.

Hva bør du gjøre?
Har du mistanke om tannbyll, lønner det seg å ta kontakt med tannlege straks, selv om du ikke synes at symptomene er så alvorlige. Tidlig behandling sørger for at infeksjonen ikke sprer seg.

Har du tegn på en alvorlig infeksjon, for eksempel svært høy feber, vanskeligheter med å åpne munnen, utbredt hevelse som påvirker ansiktet, vanskeligheter med å svelge eller pustevansker – bør du ta kontakt umiddelbart. Dette er en situasjon som krever akutt behandling.

Hva gjør tannlegen?
Tannlegens jobb er å fjerne smittekilden, noe som kan gjøres på flere måter, enten ved rotfylling, drenasje av byllen og rengjøring i området, eller ved at tannen trekkes. I noen tilfeller anbefaler tannlegen en antibiotikakur for å forebygge latente infeksjoner, og i nesten alle tilfeller behandling med smertestillende både før og etter behandlingen.

Prognoser
Det er gode prognoser ved behandling av tannbyll og flere løsninger for å eventuelt erstatte tenner som blir trukket. Det viktigste er likevel det forebyggende arbeidet man selv kan gjøre i ettertid, med daglig tannpuss, bruk av tanntråd og begrensing av inntak av sukkerholdig mat og drikke. Det er også viktig å gå til jevnlig sjekk hos tannpleier og passe på at alle hull og tannskader blir behandlet raskt.

Kilde: Direktoratet for E-helse, Helsenorge.no