Tannkrise i jula? Her er gode råd – og våre åpningstider.

Hva er en tannkrise, og når bør du oppsøke akutttjenester? Noen ganger kan uhellet være ute og det oppstår plager eller skader på tennene når man minst venter det.

Men aller først: Våre åpningstider i jula:
23.12 kl 8-12
27.12 kl 9-13
30.12 kl 9-13

Så til det viktigste spørsmålet: Har du smerter?
Er svaret ja, oppsøk tannlege eller akutttjenester så snart som mulig.

– Man bør aldri ignorere skader og smerter i munnen, sier tannlege Einar Hartz. – Spesielt hvis man mister en tann, samt om en tann løsner eller brekker. Å komme seg raskt til tannlegen, gjerne innen 30 minutter, kan utgjøre forskjellen mellom å miste en tann og beholde den, forklarer han. Og legger til at man også bør ta kontakt om man mister en tannkrone eller fylling eller ved akutt tannpine. – En ubehandlet situasjon kan ikke bare ødelegge nerver og blodårer men du kan også risikere en infeksjon.  En ubehandlet infeksjon kan spre seg til andre deler av nakken og hodet. Noe som kan være svært ubehagelig og i verste fall  bli livstruende, legger han til.

Smertefri skade bør også behandles raskt
Man bør uansett ta kontakt om det oppstår skade på tenner, selv om det ikke er smerter involvert, sier Hartz. – Det er ikke alltid smertefullt å miste en bit av en tann, men det kan ødelegge det levende vevet inne i tannen og forårsake fremtidige problemer om det ikke blir tatt tak i med en gang.

Er årsaken til tannpinen karies, periodontitt eller visdomstenner kan det være nok å sette opp en hastetime hos din vanlige tannlege, men det kommer an på hvor mye smerter du har og hvor mye du tåler. – Ikke alt er like akutt, sier tannlegen. – Men det kan være greit å få hjelp til akutt smertelindring frem til tannlegekontoret åpner igjen!

Hartz Dental AS ønsker alle sine pasienter en riktig god jul og et godt nytt år!!